Hej mit navn er Emma,
Jeg er 16 år gammel og kommer fra Aalborg.
Efter 9. klasse har jeg valgt at tage et år på udveksling 13/14 i USA, California. Det har altid været min store drøm at blive udvekslingsstudent i USA, og er SÅ glad for at have fået muligheden. Jeg vil prøve nogle grænser af, lære et nyt land og dets kultur at kende, "vokse" som person(forhåbeligt ikke FOR meget i bredden) og selvfølgelig have et fantastisk og oplevelsesrigt år. Jeg har valgt at være LIDT "mainstream" og lave en blog, da jeg synes, det er en fed måde at komme ud til alle på( familie, venner, kommende udvekslingsstudenter og interesserede)!

I er meget velkommen til at læse, kigge og spørge!!
Enjoy!

onsdag den 4. september 2013

Football, Friends and Foodfair!

Hey alle,
 

Tænkte jeg lige ville skrive en lille opdatering, så der ikke behøver at gå 1 måned imellem hvert indlæg.
Men altså... Det går jo fint i USA, skolen er begyndt at blive lidt af en rutine og dagene går simpelthen så stærkt. Jeg kan sidde i min første klasse og snakke om psykologi og lige pludselig sidde i min sidste klasse i gang med at male, det er uhyggeligt. Men jeg nyder virkelig mine skoledag, da jeg er begyndt at få venner i de forskellige klasser og efter skole.
 
Den tyske udvekslingsstudent og mine to andre gode veninder
 

I min maler klasse har vi et projekt for hele året, som går ud på at lave 12 billeder/malerier, som på en eller anden måde hænger sammen, og da jeg er en udvekslingsstudent(SURPRISE), så jeg har valgt USA som mit tema. Jeg har allerede lavet Las Vegas og jeg tænker at lave med Hollywood, New York/Statue of Liberty, Mount Rushmore osv., jeg regner med at ligge billederne her ind, men nu må vi se om jeg ændre mening hen ad vejen, hvis de bliver for grimme.
 
 
I kan også lige få et par billeder af min tegnelektier....
 

 
 
 
Jeg var til min første Football game sidste fredag, og det var virkelig fedt, dog tabte vi... stort. Men folk havde alligevel gejst til at heppe når noget pludselig gik godt(hvilket ikke skete ret tit), jah det er SCHOOL SPIRIT! Skolens orkester spillede og vores højtelskede cheerleaders var der skam også! Da jeg er medlem af elevrådet har jeg fået et specielt kort, så jeg kan komme ind og så alle kampene gratis, det er virkelig skønt!
 
 




 
 
Sidste weekend var virkelig travl, hvilket jeg egentlig synes var temmelig sjovt, da jeg ikke regnede med allerede at få min weekend fyldt op med venneplaner(?). Fredag var jeg blevet inviteret til en sleepover hos en sød pige fra min historieklasse sammen med min værtssøster og en anden udvekslingsstudent fra skolen. Vi vidste godt at der nok ville komme lidt flere, men vi havde ikke lige regnet med 20 mennesker til en hyggeaften. Det var dog smadder hyggeligt alligevel, men kun 10 overnattede. Det er underligt, for jeg er van til at når man sover hos nogen, at man bliver tilbudt en luftmadras eller bliver bedt om at tage én med, men her tager man bare dyne og pude med og slår sig ned i stuen enten i sofa(hvis man er heldig) eller på gulvet(hvilket jeg gjorde). Det var heldigvis ikke så slemt, men det skal jo prøves, det er åbenbart amerikansk!
Lørdag ville alle  pigerne gerne have os med til en Foodfair(jeg var helt oppe og køre, da jeg hørte navnet:-D), som åbenbart er vildt populært i området. Det er en eller anden form for "festival" og "tivoli", altså en masse boder og nogle forlystelser. Det er der dog kun i en bestemt periode, og vi kom i åbningsweekenden, så vi kom ind for 1$, normalt koster det 19$!! Vi havde en rigtig skøn og varm dag med omkring 39 grader og høj luftfugtighed(hvilket gjorde de 39 grader endnu værre). Og jeg blev da også en smule EXITED da jeg så alle boderne med maden, det er jo Emma, som var på FOODFAIR. Det den var kendt for var fritteret mad, hvilket jeg synes var fantastisk(og bestemt ikke fedtfattigt), du kunne får fritterede OREOS, pickles som derefter var svøbt i bacon, løg, ost etc. Du kunne også få andre mærkelige ting som; en donut burger, kæmpe hotdogs og gigantiske corndogs! BEST DAY EVER!! haha...
 
 
 
 



 


 


 



 
 
Da jeg kom hjem, skyndte jeg mig at gøre mig klar til en fødselsdags fest hos én fra mit tennis team. Jeg havde fået af vide at temaet var "Tea party", så jeg havde mulighed for at tage en sød kjole på og gøre lidt ud af mig selv. Jeg havde SÅ hyggelig en aften med nogle virkelig søde piger, og mødte nogle nye søde piger og nogle få kendte jeg i forvejen. 
 
Søndag stod jeg tideligt op, da jeg skulle snakke med min familie for første gang i en måned, og jeg var SÅ spændt, jeg havde virkelig glædet mig! Vi snakkede i omkring 2,5 time, da jeg havde SÅ meget at fortælle, og da jeg selvfølgelig også gerne ville høre, hvordan det gik derhjemme. Det går heldigvis fint og jeg kunne ganske nemt sige det samme. Resten af søndagen gik med kirke og frokost/familiehygge hos min værtsmormor.
 
Mandag/Labor day/Day off havde jeg tennis træning fra 8-10 Am og derefter tog Kirsten og jeg ud at shoppe lidt. Vores værtsmor kom og hentede os og satte os derefter af ved biografen, da vi skulle mødes med to piger fra skolen. Vi skulle se One Direction- This is us, da den ene af pigerne er en lille Directioner(?), hvilket jeg desværre også næsten blev, da jeg rejste mig fra sædet igen, HaHa... Derefter satte vi os på den nærmeste Starbucks ( ALLE drikker Starbucks her og alle medbringer det i skolen, generelt overalt!) og snakkede lidt.
 
Denne uge har indtil videre været stille og rolig, og jeg nyder, som sagt, mine skoledage, heldigvis da! Jeg spillede også min første tenniskamp tirsdag, hvilket var en smule nervepirrende. Jeg spiller double med den anden udvekslingsstudent fra skolen(vi er kun 3 udvekslingselever i alt på skolen), hun er også fra Tyskland lige som Kirsten. Vi vandt 1 ud af 2 kampe, så vi vandt i det mindste én! Der kommer heldigvis mange flere kampe i fremtiden!   
 


 
 
Men alt går stille og roligt, jeg skal op i bjergene i denne weekend sammen med alle udvekslingsstudenterne i mit område, så det glæder jeg mig til! Og der skal nok komme lidt billeder fra turen...
 
I får lige et billede af en lækker hjemmelavet PUMPKIN PIE.... Mmmmm
 
 

 

Take care!

 

Emma 

mandag den 26. august 2013

1 måned er gået!

Hey Alle,
 
Så er der næsten allerede gået en måned, det er vildt, jeg føler næsten lige, at jeg er kommet! 
Men føler samtidig allerede, at jeg har oplevet de 10 måneder, da der er sket så meget.
Jeg var jo på vej til et amerikansk bryllup, sidst jeg skrev herinde, og det gik rigtig godt. Det var rigtig amerikansk med brudepiger og det hele. Efter brylluppet tog vi over til én af min værtsmors veninder til BBQ og boblebad, uhhh det var lækkert!





Mandagen efter weekenden var hård, jeg ved ikke hvorfor, men den var hård. Alt føltes så forvirrende og alle mine klasser var hulter til bulter i mit hoved, jeg følte ikke, at jeg havde et overblik. Alt var så frustrerende på grund af den svære matematik klasse og på grund af lektierne. Men da dagen var omme, føltes det hele meget bedre, da jeg havde fået min matematik klasse rykket et trin ned, hvilket tog en del af mine skuldre. Ved ikke hvorfor jeg blev så frustreret over ingen ting, men det er jo mig. Resten a ugen gik fint, og jeg fik snakket med nogle søde mennesker. Jeg fik også mit første A+ i Painting og i US history, Jubii! Er for resten også kommet på tennisholdet, hvilket er rigtig fedt, da der er en masse søde mennesker, og så får man også lidt sol( Og ja, jeg bruger solcreme, mor ;-D)

Om fredagen tog hele familien til en baseballkamp, hvilket er SÅ amerikansk! Det var så hyggeligt og jeg vi fik smagt nogle baseballspecialiteter (Jeg kan jo ikke lade være).





 



Lørdag og søndag var bare ren afslapning og indkøb, jeg elsker at handle ind i de store supermarkeder fx Target eller Stater Bro's. De har så mange forskellige "Cereals" :






Mandagen efter havde jeg det heller ikke for godt, hvorfor er mandage så dårlige? Du er ligesom kommet så langt i skolen, at du begynder at savne nogle venner, hvilket får dig til at savne din familie en smule. Det var heldigvis ikke den store omgang hjemve (det er for tidligt), men lidt savn. Du begynder bare stille at savne dit område og familien og det var det, som fik starten af ugen til at gå lidt op ad bakke. Jeg prøvede samtidig at være rigtig social, da det er det, der skal til og det endte med, at jeg begyndte at glæde mig til alle mine klasserne, da jeg havde nogle rigtig søde mennesker at snakke med! Det var virkelig skønt! En pige fra mit tennis hold spurgte, om jeg ikke ville med hende og en veninde ud at spise én dag, hvilket jeg synes var virkelig sødt af hende. Om fredagen spurgte en pige fra min Painting klasse, om jeg ville have lyst til at tage med hende til en HusKoncert i nabobyen, hvis altså det var okay for mine værtsforældre(og det var det). Efter skole tog jeg med hende og nogle venner hjem, og de to mig med til TACO BELL!! Det var så vildt og de syntes bare, at det var sjovt, at jeg aldrig havde prøvet Taco Bell før. En burrito koster $1 = 5,6 kr, det er vildt! Om aftenen tog vi til koncert, og det var SÅ hyggeligt, jeg mødte en masse mennesker. Musikstilen (kind of heavy metal) var dog ikke lige mig, men det var fint nok. Hendes kæreste, hans fætter og onkel kørte med os. Efter koncerten ville vi holde ind og få noget pizza, men da jeg fortalte, hvor lidt mexicansk mad jeg havde fået i US, blev kursen rettet mod en mexicansk restaurant(da de alle sammen var mexicanske), som var virkelig lækker! Jeg var hjemme kl. 00:30 og jeg havde en kanon god aften! Resten af min weekend var stille og rolig og jeg fik mødt min værtsmormors(?) 2 nye udvekslingsstudenter, som er fra Moldova og Syd Korea, de er begge rigtig søde.
Denne mandag var for en gang skyld god! Jeg har en stor gruppe mennesker at spise frokost med og i alle mine klasser har jeg nogle søde mennesker at snakke med, hvilket gør at man glæder sig til skolen! Jeg tror på, at hvis jeg bare tager det stille og roligt og bare lader venskaberne komme ad sig selv, så skal det nok gå. Jeg tror i hvert fald, at jeg er på rette kurs. Pigen fra koncerten er i hvert fald allerede en god veninde ;-) Men det er hårdt, og man bliver altså lidt nedtrykt, når man kommer til det punkt, hvor man savner nogle rigtige venner. Jeg har heldigvis 9 måneder endnu!

Jeg lovede jer også nogle billeder af mit hjem, så dem får I lige her til sidst: Kirstens og mit værelse(mit seng er til højre), vores badeværelse, stuen, huset og vores "STREET" :-)










 

Take care!

 

Emma

          

fredag den 9. august 2013

First day of school...

Hey alle,
 
Så kom THE indlæg; FØRSTE SKOLEDAG!
Kirsten og jeg fulgtes i skole, og jeg var tæt på at vende om op til flere gange, jeg var så nervøs! I får lige mit skema, så I kan følge med i de forskellige klasser :
 
1. # Psychology
2. # English
3. # US History Honors(Højere niveau)
4. # Student counsil (Arrangerer alle arrangementerne på skolen osv.) 
Lunch! (Spiser)
5. # Precalculus (Matematik på højt niveau)
6. # Painting
 
Dette er så mit skema for 1. og 2. semester!
 
Men altså... Jeg starter med at finde min Psykologi klasse (Skal lige hilse og sige, at Kirsten og jeg havde været over på skolen om mandagen for at se, hvor alle vores klasser var, da det er en kæmpe skole med en masse bygninger) Men inde i min psykologi klasse sidder der kun en enkelt pige (jeg var lidt tideligt på den) og jeg fortæller så at jeg er ny og er lidt nervøs! Til mit held er hun også ny og også meget nervøs... Hvor heldig kan man lige være? Der var desværre ikke meget tid til at snakke, men fik da snakket lidt med hende. Psykologi og engelsk gik meget smertefrit, og man sidder egentlig bare og lytter, da første dag bare er instruktioner, meget hyggeligt. Jeg har historie med Kirsten og derefter Student council, hvilket er rigtig sjovt, da alle er rigtig søde, og da der er masser af tid til at snakke... Vi mødte faktisk også en anden udvekslings student fra Tyskland, hun var også rigtig sød. Kirsten og jeg spiser frokost med hende! PUHA... så var der Precalculus... Vi fik allerede lektier for første dag og jeg forstår NADA(jeg er jo i et spansktalende område), når han bruger alle de der matematiske termer... Der var heldigvis en rigtig sød pige, som jeg snakkede med.
Herefter havde jeg Painting, hvilket var meget interessant, lige mig!
Efter skole fulgtes Kirsten og jeg hjem igen og vi snakkede om hinandens dage! Vi blev enige om, at det bestemt ikke var så slemt, som forventet. Og det sjove var at Kirsten var gået forbi en pige på vej til hendes 6# klasse og der havde været en pige som havde sagt " Der var simpelthen den sødeste pige i min precalculus klasse, som var fra Danmark og som havde en sød accent" Haha, hvor tilfældigt er det lige? Alle lærerne er rigtig søde og første skole dag var meget let! Jeg er dog ikke i tvivl om, at alle har forskellige første skoledage som udvekslingsstudent... Sommetider er du midtpunkt og andre gange er du ikke... Jeg var bestemt ikke midtpunkt, da det er svært at være midtpunkt på en skole med 3500 elever :-D
 
First day of school!
 
Da vi kom hjem, brugte jeg HELE dagen på mit matematik,  og kan ikke finde ud af, om jeg skal skifte klasse eller ej ...?
 
Anden og tredje skoledag var heller ikke slemme, folk er rigtig søde og når man nævner, at man er udvekslings student, så er folk selvfølgelig altid interesserede, men det er så også det! Kirsten og jeg mødte nogle rigtige søde mennesker i vores fælles historie klasse. De var virkelig interesserede i vores kulturer og lande, hvilket var virkelig sjovt og de var lige så interesserede dagen efter... De var virkelig søde! Men jeg kan godt se, at det altså tager tid at finde sine rigtige venner...
 
Jeg overvejer at tage tennis her i efteråret, basketball eller soccer her til vinter og softball i foråret! Det skal jo være så amerikansk så muligt og det er det skam også (surprise) klasseværelserne, cafeteriet, gangene, klikerne, skolens område osv. Det er vildt...
 
Synes generelt alle mine klasser er gode, men er virkelig i tvivl omkring Precalculus, men er helt vild med Painting og Psychology!
 
Vi fik også taget ID billede i dag, som (desværre) også skal bruges i "The Yearbook"... Jah, jeg ved ikke, hvad jeg ligner... Det var fotografen, der instruerede mig.
 
 
 
Det er egentligt kun i Engelsk og i Precalculus, jeg kan have lidt problemer med at forstå, hvad de siger, da der er en masse gramma ord og mat termer, som bare ikke ligger i mit ordforråd, men det kommer forhåbentlig. For jeg kan bare ikke sidde i en klasse uden at kunne række hånden op og udtrykke mig, det er forfærdeligt, især i matematik!
Det kan faktisk også være en smule udmattende at skulle snakke engelsk hele tiden, da du nogle gange bare har brug for at udtrykke dig på dansk! Det kan være frustrerende, men det går! Ellers må jeg prøve på tysk overfor Kirsten, det er sjovt!!  
 
I morgen tager vi alle til bryllup, da min værtsmors ven skal giftes og derefter til et poolparty og BBQ! Jubi, amerikansk over på amerikansk... That's how we like it! 
 
Ser frem til en god weekend!

 

Take care!

 

Emma