Hej mit navn er Emma,
Jeg er 16 år gammel og kommer fra Aalborg.
Efter 9. klasse har jeg valgt at tage et år på udveksling 13/14 i USA, California. Det har altid været min store drøm at blive udvekslingsstudent i USA, og er SÅ glad for at have fået muligheden. Jeg vil prøve nogle grænser af, lære et nyt land og dets kultur at kende, "vokse" som person(forhåbeligt ikke FOR meget i bredden) og selvfølgelig have et fantastisk og oplevelsesrigt år. Jeg har valgt at være LIDT "mainstream" og lave en blog, da jeg synes, det er en fed måde at komme ud til alle på( familie, venner, kommende udvekslingsstudenter og interesserede)!

I er meget velkommen til at læse, kigge og spørge!!
Enjoy!

lørdag den 22. februar 2014

Et forsinket "Godt Nytår"!


Hej Alle,
Et lidt forsinket "God jul" og "Godt nytår", men bedre sent end aldrig! Er det ikke det man siger?
 
Wow, det er ved at være noget tid siden, at jeg sidst skrev herinde, men hold da op hvor har man bare ikke tiden til det… Og som tiden går, kommer der flere oplevelser og mere at fortælle… Puha, men nu har jeg endelig fået tid til at sætte mig ned og skrive et ”lille indlæg” her på bloggen.
*Mange af billederne vises som en hvid boks, men du kan højre klikke på billedet og derefter trykke "Vis billede" for at få det frem. 

Jul

Min første amerikanske jul gik rigtig godt, og jeg nød den i fulde drag. Vi fik først anskaffet os et juletræ d. 22. december, men det gik nu fint med at komme i julestemning alligevel. Vi havde meget sjov med at få træet pyntet, og alle hjalp, store som små. D. 23. december stod vi alle tidligt op, da det var storbagedag, hvilket jeg havde set RIGTIG meget frem til. Jeg havde planer om at lave 4 forskellige slags julekager(Jødekager, pebernødder, vaniljekranse og havregrynskugler). Jeg stod i køkkenet og bagte i 7 timer, så jeg var godt træt, da vi fik ryddet det hele op. D. 24. december stod jeg igen tidligt op, da der skulle dekoreres figurkager, hvilket jeg også er helt vild med. Om aftenen tog vi alle i kirke for at hører julegudstjenesten, og det var interessant og anderledes fra den vante julegudstjeneste hjemme i Danmark. Efterfølgende tog vi alle ud og spiste kinesisk, da det var blevet en tradition i min familie, men det rørte mig nu ikke at få kinesisk juleaften, det var meget sjov og så elsker jeg jo kinesisk mad. Da vi kom hjem, havde vi en helt masse gaver undertræet, som skulle åbnes, og vi blev ikke færdige før til sent på aftenen, men jeg havde en rigtig hyggelig juleaften med min nye amerikanske familie.
D. 25. december var det jo juledag, så julemanden havde lagt gaver i mine søskendes julesokker. Omkring middag tog vi alle over til min værtsmormors hus til en stor julefrokost, vi medbragte et par tærter og en MASSE småkager. Vi fik en masse lækker mad og åbnede igen gaver, så vi var ikke hjemme før sent. Jeg havde igen haft en skøn juledag med min værtsmors familie, og det var da lidt trist at min amerikanske jul allerede var ovre, men kunne med lethed sige, at den havde været hyggelig og mindeværdig. Det meste af december måned havde vi omkring 25 grader, hvilket jeg jo ikke er vant til hjemme i Danmark, så det var underligt at kunne gå rundt i short og T-shirt.






























 
 
        

San Diego Safari Park

I mellem jul og nytår tog hele familien en tur til San Diego Safari park, da min værtslillebror var vild efter at skulle se safari dyrene. Det tog omkring 2 timer at komme til San Diego og vi ankom til 26 graders varme, så det var en lun dag. Det var en rigtig hyggelig park og de havde en tur hvor man kunne kører rundt i ”savannen” med en guide, som fortalte og viste. Vi fik desværre ikke set hele parken, men vi havde en rigtig hyggeligt dag alligevel. (Dette var så tredje gang jeg var i en dyrepark i løbet af 2 måneder)  

































Nytårsaften

Nytårsaften var stille og rolig, min ven havde spurgt, om jeg ville komme over og fejre nytår med ham og hans familie. Jeg er også rigtig gode venner med hans to søstre, så det var bare fint. De havde sagt at jeg kunne medbringe en dansk ret, hvis jeg havde lyst, så jeg medbragte en kransekage, som desværre ikke blev som forventet og frikadeller, men det smagte nu godt alligevel. Det var meget afslappet, så jeg havde bare helt almindeligt tøj på. Vi fik en masse mexicansk mad, hvilket var vildt lækkert, og de kunne vist også godt lide det danske, som jeg havde medbragt. Men det var ellers bare en meget rolig aften, og senere så vi nytårsshowet i tv’et, som var sendt live fra New York, det var vildt cool! Jeg havde en vildt hyggelig nytårsaften også selvom den var lidt anderledes fra de sædvanlige nytårsaftener derhjemme, men det er jo derfor jeg er her!









 

Santa Monica

Hold da op! Det var ikke til at fatte, at jeg skulle til Santa Monica, det er jo én er de mest berømte strande i Californien… Wow! Det var hele familien undtagen min værtsfar, som tog af sted. Santa Monica var en god times kørsel væk og da man skulle igennem LA, så var trafikken ekstra slem, men vi kom frem og fik fundet os en parkeringsplads, hvilket heller ikke var det letteste. Vi gik igennem Santa Monica by, som var fyldt med turister, men det er jo heller ikke så underligt når det er sådan en flot og eftertragtet by. Vi gik ned mod molen, som byen er rigtig kendt for og som man ser på alle filmene. Molen havde en lille mini forlystelsespark, som man kunne se oppe fra byen af, desværre var vejret meget tåget, så man fik desværre ikke den perfekte udsigt, men det var nu flot alligevel. Der var masser af musikanter, små boder og butikker, hvor man kunne købe souvenirs og mad. Molen var fyldt op med mennesker, men det var nu rigtig fedt at opleve den kendte ”Santa Monica Pier”. Vi gik tilbage til byen og kiggede i lidt butikker, men det meste er temmelig dyrt, så vi havde desværre ikke lige pengene til den helt store shopping tur! Turen hjem var lang, da LA by er et mareridt at kører igennem, når det er fyraften, på vejen hjem smuttede vi også lige en tur forbi IKEA, hvor jeg fik købt mig noget rugbrød mix og knækbrød… namme nam!     






















 




 

San Francisco

(Fredag d. 17. Jan.) Så kom dagen, hvor turen gik til San Francisco! Kirsten og jeg havde fået taget fri fra skole fredag, da vores område repræsentant ville af sted allerede kl. 7 fredag morgen. Det var en helligdag om mandagen, så vi havde næsten 4 dage i San Francisco. Turen til San Francisco tog omkring 8 timer og vi kørte i en minivan, hvor vi var Kirsten, jeg og 6 andre udvekslingsstudenter. Turen derop var ikke slem, da man var i godt selskab, vi holdt selvfølgelig også lidt pauser i løbet af turen derop, så turen gik fint. Vi tilbragte første dag i Sacramento(hovedstaden af Californien, 2 timer fra San Francisco), hvor vi så The Capital, The Memorial Park og Governors Mansion, som er et meget fint hus, hvor nogle af Californiens tidligere guvernører boede. Vi kørte derefter videre til en lille Wild West inspireret del af Sacramento, hvor vi så en gammel jernbane fra 1800 tallet, hvilket vi lige havde hørt om i historie, så det var lidt sjovt. Vi tog også til Down Town og shoppede lidt i et udendørs shopping center, det var lidt fedt. Dagen blev afsluttet med pizza, og vi kørte så tilbage til vores hotel i Sacramento.





































 
 

(Lørdag d. 18.) Vi skulle tidligt op dagen efter, da vi skulle besøge National Parken Muir Wood 2 timer væk fra Sacremento, så vi skulle op i god tid, da parken ville være fuld, hvis vi kom for sent. Parken mindede meget om National Parken Yosemite, som jeg besøgte i Thanksgiving-ferien, men det var nu meget interessant alligevel. Vi brugte nogle time i parken og så gik turen mod noget af det jeg havde glædet mig allermest til, The Golden Gate Bridge. Det var helt surrealistisk at stå og se op på THE Golden Gate Bridge, den bro man ser i alle de amerikanske film. Vi blev sat af for enden a broen, og så gik vi ellers hele vejen over, imod San Francisco. Det var rigtig smukt og jeg kunne da godt have ønsket at den bro var en smule længere, som den eneste. Efterfølgende tog vi over til et kunstmuseum(mener jeg det var), som var romer inspireret, der var også en lille park omkring museet, som vi også kig lidt rundt i efterfølgende. Da vi kom til vores nye hotel i San Francisco, fik vi lov til shoppe lidt i gaderne omkring hotellet, hvilket var rigtig skønt, det var som sagt en smuk by. Om aftenen tog vi ind til Fisherman’s Wharf, som er kaj i San Francisco, med butikker og restauranter. Vi var hjemme ved hotellet igen senere på aftenen, men da min gruppe ikke havde spist ved kajen tog vi på KFC (Kentucky Fried Chicken), da vi kom hjem på hotellet igen.






























 

(Søndag d. 19.) Vi havde en spændende dag i vente dagen efter. Vi skulle igen igen tidligt op, da vi skulle over på øen Alcatraz lige ude for San Francisco by. Ude på Alcatraz var der et gammelt fængsel, hvor nogle af USA’s værste kriminelle sad ude. Det lukkede ned i 1960’erne, så nu kunne turister komme og besøge det gamle fængsel. Vi tog en lille færge ud til den lille ø, og så gik vi eller bare rundt og kiggede. Man kunne gå på en Audio tour, så vi fik hørertelefoner på, og så fik vi ellers en meget interessant rundvisning på Alcatraz. Efter Alcatraz kørte vi bare lidt rundt i byen og vores områderepræsentant viste os nogle forskellige bydele af San Francisco. Vi stoppede også på toppen af en af de stejle bakker, som San Francisco er kendt for. Det var lidt vildt, når man kørte op i bil, da man var bange for at trille ned ad bakken. Vi kørte også op på et punkt så vi havde et overblik over hele byen, det var rigtig smukt. Senere på aftenen tog vi alle ind til Chinatown, hvor vi shoppede lidt i de smalle gader. Vores sidste måltid i San Francisco blev spist i Chinatown på en kinesisk restaurant (Surprise!!).

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


(Mandag d. 20.) Vi kørte allerede kl. 7 mandag morgen, da vi havde en 8 timers tur hjemad. Heldigvis sov vi det meste af turen, og vi var igen i godt selskab, så det var fint. Vi havde alle haft en skøn tur, og jeg fik set så meget af den skønne by San Francisco, og hvis jeg kunne bestemme, så er det ikke sidste gang jeg tager til den del af Californien.                     

Fødselsdag

Det har også lige været min værtsfars fødselsdag, så vi tog alle ud og spiste på en Japansk restaurant, og hvad der var fedt ved den, var at maden blev lavet lige foran os, altså en kok kommer og laver vores mad ved bordet. Kokkene laver så et lille show med maden, og det var rigtig imponerende, hvad de kokke kunne, det kan bestemt anbefales. Maden var forresten også rigtig lækker J 







Backwards

Så var det igen tid til skoleårets andet Dance(skolebal), så der skulle igen inviteres dates og vælges ballets dronning. Men da ballet var kaldet Backwards, så var alt omvendt, så pigerne skulle spørge drengene og der skulle i stedet krones en ballets konge. Da vi havde Homecoming(første skolebal) var der også en Homecoming Game(amerikansk fodbold) fredagen før ballet, hvor vi kronede ballets dronning, men da det jo var omvendt, så skulle pigerne spille amerikansk fodbold og drengene skulle være cheerleaders. Det var så 11.(juniors) og 12.(seniors) klasse pigerne, som skulle spille imod hinanden, og da det er seniorernes sidste high school år, så var de meget fokuserede på at vinde. Valget af ballets konge foregik på samme måde som til Homecoming: kandidater reklamerer -> første votering -> de fem kandidaterne, som blev valgt skal lave et show, hver især, foran skolen -> valg af ballet konge offentliggøres til kampen fredag aften.

(Powderpuff) Jeg havde meldt mig som spiller for junior pigernes amerikanske fodboldhold, da jeg synes, det kunne være sjovt og AMERIKANSK! Vi havde 5 træningsgange op til kampen, da der var mange, inklusiv mig, som havde ingen ide om hvordan man spillede amerikansk fodbold. Senior pigerne blev trænet af senior drengene som spillede amerikansk fodbold og junior pigerne blev trænet af junior drengene. Vi var alle super spændte på kampen, og der var som altid lidt spændinger mellem seniors og juniors lige før kampen, da begge hold jo gerne ville vinde. Junior tøserne følte vi var klar, og vi førte hele første og anden halvleg, desværre var dommerne på seniorernes side, så da vi endte uafgjort, fik seniorerne et par fordele til at score lidt ekstra. Desværre endte seniorerne med en sejr, men dommerne og trænerne indrømmede at det var den bedste junior/ senior kamp de længe havde set. Tabet var dog lidt ærgerligt, da vi virkelig havde gjort et det godt og da vi havde håbet på en sejr. Men vi havde alle en skøn aften, og jeg fortrød bestemt ikke, at jeg havde spillet. Jeg fik da også lidt ros for mit spil, hvilket var meget opmuntrende, Haha!











 

(Willy Wonka) Jeg var SÅ øm i kroppen dagen efter, hvilket ikke var godt, da jeg skulle til audition for skoleproduktionen, Willy Wonka om formiddagen, og så var der bal senere på aftenen og mit knæ havde det nu heller ikke for godt. Audition var kl. 12, og jeg prøvede egentlig bare for sjov, da mit knæ jo desværre var ømt, så jeg ikke rigtig kunne danse, og da min stemme var helt brugt op efter at have råbt en del til kampen. Da jeg var for høj til at prøve som Oompa Loompa, prøvede jeg bare som statist, da de danser en del. I slutningen af audition kunne man prøve at se om man kunne få en hovedrolle, så jeg prøvede da bare for sjov, da det jo ikke ville skade. På en eller anden måde for de så fundet frem til, at jeg er fra udlandet, og det så de så som værende perfekt, da én af drengebørnene i stykket var tysk og han skulle have en mor, de mente så godt at jeg kunne lave en tysk accent. Så jeg fik lige en hovedrolle i Willy Wonka, hvilket betyder, at jeg får en sang, som jeg skal synge live, med min ”søn” Augustus(den lille buttede dreng), og så har jeg da også fået nogle replikker. Jeg er simpelthen så spændt på det og stykket har premiere 1. maj og der spilles helt til 11. maj med 2 dages pause ind imellem. Vi skal i alt opfører 11 shows, da vi én af dagene skal opføre showet 3 gange på 1 dag, det er lidt sygt. Nå, men jeg glæder mig helt vildt!!




(Backwards Ballet)Så min lørdag startede godt, og jeg skulle i gang med at gøre mig klar til Backwards, da jeg kom hjem. Jeg havde inviteret min ven med mig til ballet, da det jo var pigerne som skulle spørge og han sagde heldigvis ja, puha! Backwards er en mere afslappet form for Homecoming, så påklædningen var ikke nær så formel, så temaet var Paradise Shore(Strand), hvor temaet for Homecoming jo var maskebal. Festen startede kl. 19, så vi var der omkring kl. 19:30. Der var sat borde og stole op i cafeteriaet, så folk kunne sidde og snakke, få en drink(alkoholfri, selvfølgelig)  eller bare slappe af. I den store gymnastiksal var der så blevet placeret en dj og en masse lys, så dansegulvet rigtig kunne komme i gang! Vi kom i en stor gruppe på omkring 12 mennesker, så vi havde det rigtig sjovt hele aftenen. Festen sluttede kl. 22 og så tog vi alle på Dennys(diner) efterfølgende og fik lidt at spise. Jeg var hjemme omkring kl. 00, så det blev heldigvis ikke så sent. Vi havde en skøn aften, jeg nød den i hvert fald rigtig meget!                    

 
 
 
 
 
 
 



Efter skole

Fodbold sæsonen er desværre lige sluttet, og vi endte med en fin placering. Jeg havde simpelthen SÅ god en sæson med fodbold, og savner det allerede. Vi har fået taget fodbold billeder, individuelle og gruppe, så dem glæder jeg mig til at få tilsendt. Nu starter teater sæsonen jo, så der bliver nok at se til efter skole. Har allerede været til to sang undervisninger, og sangen skulle vist være nogenlunde i orden nu, så nu glæder jeg mig bare til at komme på scenen. 










 
Her er også en smule billeder af nogle af mine projekter fra min kunstklasse. Teamet er, som sagt, Amerika.


Regeringen lukkede ned



New Years- Rose Parade


Paintball

Sidste lørdag tog hele familien til min værtfars kollegas arrangement næsten helt ude midt i ørkenen. Der var en masse god mad og da området var kæmpe, så havde mange a fyrene medbragt paintballpistoler, så de kunne spille og dele sig op i hold. Kirsten og jeg havde jo desværre ikke nogle paintball pistoler, men én af min værtsfars kollegaer lånte os en pistol og sikkerhedsmaske. Vi var begge meget nervøse, da vi vidste at det kunne gøre ondt at blive skudt, men da paintball jo er vildt amerikansk, så valgte vi at prøve! Det var rigtig sjovt, og jeg blev desværre skudt et par gange, men det var heldigvis ikke slemt. Dette var ikke sidste gang jeg spillede paintball.







Calico GHOST TOWN

Vi havde fri mandag, da det var ”President’s day”, så min værtsmor tog Kirsten, de to små og jeg med til Calico GHOST TOWN, som er en gammel western mineby by ude i ørkenen fra borgerkrigen, hvilket var lidt sjovt da vi lige havde haft om den amerikanske borgerkrig i historie. Det tog 1,5 time at komme til Calico, men det var ikke slemt. Den dag vi kom havde de omkring borgerkrigen, så de havde opstillet en gengivelse af en af kampene, så der blev fyret en masse kanoner, hvilket de to små syntes var lidt for højt. Som noget af det sidste, så vi Abraham Lincoln holde sin berømte Gettysburg Adress tale, det var meget interessant og så fik vi da også lige et billede med ham. Vi gik også rundt inde i en mine og fik kørt i et lille tog for at se mere mine arbejde. Det var faktisk rigtig fedt og nu kan jeg sige at har mødt ABE(Abraham), sjovt, jeg troede han døde i 1860’erne? ;-)       




























 
 
 

Nå, men jeg kan da lige summere og fortælle at jeg har det fantastisk herovre og jeg bliver så ked af at tænke på at jeg kun har 3 måneder igen. Alt går simpelthen så godt og jeg vil virkelig ikke hjem, men kan da ikke lægge skjul på, at jeg også glæder mig vildt meget til at se alle derhjemme! De næste store arrangementer er Grand Canyon/Las Vegas turen med vores områderepræsentant, DESVÆRRE fandt jeg ud af forleden dag, at Prom (det største skolebal) er d. 5. april, hvilket er to dage før vi kommer hjem fra Grand Canyon/Las Vegas, som vi kommer hjem fra d. 7. april. Jeg var godt nok ligt muggen da jeg fandt ud af det… Men havde tanken at Prom kun sker 1 gang i mit liv, og at jeg nok på et eller anden tidpunkt kommer tilbage og tager til Las Vegas. Så jeg var klar på at vælge turen fra, så jeg kunne tage til Prom, men min skønne værtsmor har været så sød at tilbyde at hente mig nær Las Vegas, da det er der vi er d. 4. april, så jeg kan opleve både det meste af Grand Canyon og Prom. Det er fantastisk sødt af hende!
Håber i alle har det godt derhjemme og undskylder igen for den lidt sene opdatering, men har haft en del at se til.

 

Vil også gerne lige sige hjertelig tillykke til min farfar, som fylder år i dag, og som jeg ved er en fast læser af min blog. TILLYKKE FARFAR, HÅBER DU FÅR EN FANTASTISK DAG!! Jeg savner jer alle sammen og glæder mig til at give jer alle en kæmpe krammer, når jeg kommer hjem igen!! Hils kære farmor!

Take care!

 

Emma

                         

Ingen kommentarer:

Send en kommentar