Hej mit navn er Emma,
Jeg er 16 år gammel og kommer fra Aalborg.
Efter 9. klasse har jeg valgt at tage et år på udveksling 13/14 i USA, California. Det har altid været min store drøm at blive udvekslingsstudent i USA, og er SÅ glad for at have fået muligheden. Jeg vil prøve nogle grænser af, lære et nyt land og dets kultur at kende, "vokse" som person(forhåbeligt ikke FOR meget i bredden) og selvfølgelig have et fantastisk og oplevelsesrigt år. Jeg har valgt at være LIDT "mainstream" og lave en blog, da jeg synes, det er en fed måde at komme ud til alle på( familie, venner, kommende udvekslingsstudenter og interesserede)!

I er meget velkommen til at læse, kigge og spørge!!
Enjoy!

fredag den 28. juni 2013

1 month away!

 
 
Hi everyone (øver lidt),
 
Nu begynder man stille og roligt at opfatte, hvad der egentlig skal ske næste skoleår. Sidste weekend besøgte jeg min rigtig gode veninde på Sjælland. Hun skulle holde afskedsfest for familie og venner, da hun rejser til Australien som udvekslingsstudent allerede på onsdag(3. Juli)! WOW!
Hendes rejse var kun 9 dage væk i weekenden, og jeg fik virkelig en fornemmelse af, hvordan det er at være RIGTIG tæt på. Fantastisk og skræmmende på samme tid. Da vi skulle sige farvel til hinanden på togstationen, havde vi begge svært ved at opfatte situationen, det var vildt underligt. Vi kommer ikke til at se hinanden i et helt år, og det er svært at forstå. For mig virkede det bare som et "farvel og på gensyn snart" -kram. Tror først helt, man opfatter situationen, når man sidder i flyet eller måske først når man har boet i USA nogle dage? Ja, jeg ved det i hvert fald ikke, jeg har aldrig prøvet det her før! 
 
NYHED! Min "mor" skrev for et par uger siden, at jeg ville få glæden af en værtssøster under mit ophold! De plejer nemlig normalt at "hoste" 2 elever hvert år! Hun er dog kun et velkomstbarn, hvilket vil sige, at hun kun skal bo ved os i nogle måneder og så derefter finde en ny familie i området gennem skolen. Men altså... Hende pigen jeg troede jeg skulle bo med kom fra Sverige, hvilket jeg synes var meget sjovt, da vi begge jo er fra Skandinavien. Men desværre mente organisationen, at vores sprog er for ens, hvilket kan resultere i, at vi begynder at snakke andet end engelsk. Så hun skal desværre ikke bo ved os alligevel, ØV! Men de har så fundet en ny værtssøster fra Tyskland. Hun er vist temmelig "safe". Vi skal dele bade- og soveværelse, ROOMATE! Det eneste jeg er lidt nervøs for, ved en værtssøster, er at vi ikke kan fungere sammen, det ville være ærgerligt, men håber selvfølgelig på det bedste! Har også hørt, at hvis man så fungere med sin værtssøster, så kan man være heldig at få en veninde for livet! Men jeg kan i hvert fald ikke vente med at skrive til hende og lære hende bedre at kende! Can't Wait!
 
 
Jeg har også lige modtaget mine rejse informationer, hvilket jeg er vildt glad for, da det er lidt stressende ikke at vide hvilken dag, man skal rejse. Nu glæder jeg mig bare til at bruge billetterne! Jeg skal allerede rejse d. 28 Juli fra Københavns lufthavn kl. 6.55!
Først skal jeg rejse fra;
1. København til Paris
2. Paris til Salt Lake City
3. Salt Lake City til ONTARIO!
Jeg lander i Ontario kl. 4 pm (dansk tid 01:00). Det bliver altså en laaaang dag, men det værd!
 
Jeg har også lige dimitteret fra folkeskolen, så nu er jeg officielt færdig med skolen og klar til et helt nyt kapitel!
USA here I come!

 

 

 

Take care!

 Emma



tirsdag den 4. juni 2013

Take off - in 2 months!


                                           
                                               Hej alle sammen!!
Tiden går godt nok stærkt, og jeg har en masse at fortælle, da det er noget tid siden, jeg sidst skrev herinde.
Men altså…
I starten af maj(Wauw, er der allerede gået én måned?) var jeg til et orienterings møde i Aarhus ved MyEducation. Om morgnen fik vi, sammen med forældrene, en hel masse praktiske oplysninger kastet i hovedet. Det var rigtig fedt lige, at få dem alle på plads og repeteret. Herefter gik forældrene, og vi elever blev samlet i en masse grupper, hvor vi skulle høre om gamle udvekslingselevers ophold. Det var rigtig  brugbart, da man virkelig fik svar på alle de spørgsmål, man nu havde. Vi lavede også nogle forskellige cases og snakkede om, hvordan man kunne håndtere dem, egentlig meget sjovt! Og selvfølgelig lærte jeg også en masse SØDE upcoming udvekslingselever at kende! Det er hyggeligt at kunne snakke med nogen, som har de samme bekymringer og forventninger omkring opholdet som en selv. Alt i alt en skøøn dag! Og nu glæder jeg mig bare endnu mere til Californien!!!
De søde udvekslingsstudenter fra orienteringsmødet!

Jeg skriver stadig en del med min værtsfamilie, og jeg synes virkelig, de er skønne!! Min ”mor” og jeg skypede sammen for 2 uger siden, og det gik rigtig godt. Desværre skulle de på tur, men vi fik alligevel snakket i 30 minutter, selvom vi sagtens kunne have haft snakket i længere tid. Hun er virkelig flink! Min ”mors” forældre er også værtsfamilie, de skal i år have en pige fra Moldova og en fra Korea. Hendes forældre bor lige i den anden ende af byen, så dem kommer jeg nok til at se ofte. Hun har sagt, at det er dumt at tage for meget tøj med, da alt tøjet er meget billigere derover. Jeg havde ellers lige købt en ny KÆMPE kuffert til AAAALT mit tøj!! Min familie går også i kirke næsten hver søndag, hvilket jeg faktisk er glad for, da jeg også  gerne vil opleve den del af den amerikanske kultur! IHHH… Spændt!!

Min værts mor sendte mig også en liste over fagene på skolen, og der er en masse interessante fag, men fandt ud af, at der allerede er try outs til danseholdet i maj
L Jeg spurgte min ”mor”, hvad jeg så skulle gøre, og hun sagde at skolen desværre havde lukket nu, men at vi ville prøve at finde ud af noget så snart jeg kom. Håber virkelig, jeg kan få lov at prøve! Men hvis det er, så overlever jeg nok, der er så mange andre sportsgrene, jeg godt kunne tænke mig at prøve!
Jeg har også lige fået mit sidste stik for Hepatitis AB, så nu er jeg færdig med at blive stukket i… TROEDE JEG! Min organisation skrev forleden til mig, at Californien kræver, at jeg får taget en TB (Tuberkulose) test… ÆV!! Men hvis det er det, der skal til, for at jeg kan komme til Californien, så gør jeg det gerne 100 gange! (Heldigvis er det kun én gang, Puha!)

Jeg har også lige haft sidste skoledag, og det vil sige, at næste gang jeg sidder i et klasseværelse med en åben bog, så er det i USA! Vildt alligevel!! Men jeg havde sådan en fed sidste skoledag med hele årgangen, og jeg synes virkelig det er synd, at vi alle skal skilles efter juni!! Snøft!
 


 
Jeg vil slutte for nu, men kommer tilbage med flere opdateringer senere ;-) !
Forresten... Take off - in 2 months!

Take care!

Emma  


lørdag den 20. april 2013

3 måneder endnu!


 
                                                               Hey alle,

Så er det vist igen på tide med en lille update, for WAUW tiden går hurtigt. Vi skriver allerede d. 19. april, og det vil sige, at jeg rejser om godt 3 måneder. PUHA… mon jeg kan nå at få pakket det hele? Det er virkelig underligt at det allerede er så tæt på.
De sidste 3 dage har jeg skrevet en del med min værts mor, hvilket er virkelig dejligt. Vi skriver om alt muligt, og hun lyder SÅ sød. Hun har skrevet lidt om deres forskellige interesser, deres tidligere udvekslingsstudenter, skolen, deres familie og så deres kommende tur til Tyskland og Holland i Juli(Underligt at tænke på, at de kommer til at være lige i nabolandet). Min værts mor elsker at lave mad, ligesom mig, så det er herligt, og min værts far kan godt lide at pusle lidt i haven og lege med børnene. Vi har aftalt at skulle snakke over Skype snarest, jeg har dog en masse konfirmationer og arrangementer i april/ maj, så det bliver desværre nok først i slutningen af maj. Men jeg glæder mig helt vildt til at snakke med dem! De sendte også en masse billeder til mig tidligere i dag af huset, haven, gaden og af dem selv. Det ser virkelig hyggeligt ud, og så fortalte hun mig, at jeg ville få mit eget badeværelse, det havde jeg ikke lige regnet med. Det er da lidt luksus!
 


Hun fortalte også, at jeg nok skulle regne med at blive årgangen ”Junior” på skolen, da jeg er 16 år, når jeg starter, men hun siger, at jeg kommer til at opleve PROM uanset hvad. Weee…! Årgangen er selvfølgelig ikke sikker endnu, da det vist kommer an på en masse ting? Men jeg havde regnet med at blive enten Junior eller Senior.
Freshmen: 9. klasse
Sophmore: 10. klasse
Junior: 11. klasse
Senior: 12. klasse
  
Jeg har været inde og kigge på skolens hjemmeside for at tjekke nogle af deres aktiviteter og fag ud og fandt et dansehold, som kræver optagelse, måske man skulle prøve? Tænkte også på at ”joine” baseballholdet bare for at prøve noget HELT anderledes, man ER jo i USA. Eller måske noget helt tredje? Jeg glæder mig i hvert fald til at opleve denne såkaldte ”School Spririt”, som skulle være helt vildt fed!

D. 4. maj skal jeg til orienterings møde i Aarhus omkring mit udvekslings år, og jeg glæder mig rigtig meget til at møde en masse andre udvekslings studenter og bare blive meget klogere på mine næste 10 måneder i The United States!! Vi skal vist lave nogle cases og lære at håndtere diverse situationer, man kan komme ud for som udvekslings student. Måske jeg kommer til at møde nogle rejse kammerater, det kunne være fedt! To af mine andre veninder kommer også til orienteringsmødet, da de skal til New Zealand og Australien næste år. Vi bliver spredt for alle vinde!

Apropos orientering… min værts mor skrev også, at når jeg kommer til US, så vil min områderepræsentant også lave et orienteringsmøde for udvekslingsstudenterne i området og tage os med på en weekendtur op i bjergene. Det lyder virkelig hyggeligt!!

Jeg har også modtaget en masse infobreve fra MyEducation (min organisation) omkring USA og de gør bare én endnu mere spændt. I fødselsdag gave fik jeg bogen ”Turen går til Californien”, og der i finder man et kort over de vestlige stater og guide til forskellige attraktioner, så vild, det farer jeg ikke! Overvejer også at købe bogen ”Guide to the Americans”, som skulle være en sjov måde at lære amerikanerne at kende på! Den glæder jeg mig til at læse!

Dette var bare en ”lille” update omkring mit kommende udvekslings år!

Take care!

Emma


fredag den 1. marts 2013

Værtsfamilie - California Girl!




                                                        Hej Alle,


Som I nok fik et lille hint om fra overskriften, så har jeg simpelthen været så heldig allerede at få tildelt en VÆRTSFAMILIE!!! Jubii...! Nu kommer det virkelig tættere på, og man begynder virkelig at opfatte, hvad der egentlig skal ske efter sommerferien 2013. Er SÅ spændt!! Men jah, jeg fik et opkald fra min organisation, MyEducation, og fik af vide, at nu kunne jeg godt begynde at gøre mig klar til USA, da der var en familie, som havde valgt mig. Jeg var meget overrasket og kunne ikke rigtig forstå, hvad jeg lige var blevet fortalt.
Jeg skal bo ved et ungt par med to små børn i byen Ontario, California, og lige for at placere det, så ligger Ontario 50 min. fra LA, Uhh...
Min skole er én af de største og ældste skoler i området og har 3500 elever, så mon ikke jeg kan finde en ven eller to? Skolen ligger 10 minutters gang fra mit hus, så det bliver nok ikke nødvendigt at tage den GULE SKOLEBUS, desværre, men mon ikke jeg overlever ;-)
Jeg har faktisk allerede taget kontakt til min familie via telefon, og de lød virkelig søde. De har haft "mange" udvekslingsstudenter før, så man må gå ud fra, at de kan lide at have udvekslingsstudenter boende, hehe :-D Og nu kan jeg bare slet ikke vente med at komme derover!! Mit fly til California letter allerede omkring/inden d. 31/7, da min skole allerede starter d. 6/8, hvilket er MEGET tidligt sammenlignet med andre skoler i USA.
Men altså... jeg klager BESTEMT ikke. Jo før, des bedre!!

Bare en "lille" opdate fra mig og mit kommende udvekslingsliv!!
Take care!

Emma

mandag den 18. februar 2013

A fusion of dreams!

 


Hej Alle,

Mit navn er Emma, jeg er 15 år gammel og kommer fra Aalborg.

Jeg har simpelthen været så heldig at få lov til at komme et helt år på udveksling i USA 13/14, hvilket altid har været min store drøm. At få lov til at opleve en kultur og et land som "indfødt", og ikke som turist, er noget jeg altid gerne har villet prøve. Traditionerne, maden, menneskerne og skolen, det er alt sammen noget, jeg glæder mig til at se, røre, smage og opleve. Og da jeg ikke kan sidde med mobilen i hånden dagen lang og fortælle familie og venner, hvordan det går og hvad jeg laver, har jeg valgt at være en smule "mainstream" og lave en BLOG! En blog er en god måde at komme ud til alle på, familie, venner, bekendte, måske kommende udvekslingsstudenter, jah, alle som er nysgerrige og interesserede. Jeg har selv fulgt en masse "Udvekslingsbloggere", da jeg selv er meget interesseret i, hvordan det går/har gået andre på deres ophold f.eks. første skoledag, vennerne, skolen, familien og måske tiden op til rejsedagen og tiden efter man er kommet hjem igen? Dette er ting, jeg selv gerne har villet vide noget om, og dét er også nogle af de ting, jeg vil prøve og fortælle om gennem min blog. Jeg ved, fra andre bloggere, at det er svært altid lige at huske få skrevet, men jeg vil "give it a try"!
Min blog hedder, som i nok har set, "A fusion of dreams"/ "En fusion af drømme", da denne oplevelse er en sammensmeltning af mange af mine drømme.
Det bliver forhåbentlig et fantastisk år, jeg aldrig vil glemme!

Der bliver nok ikke så mange indlæg de kommende måneder, da der jo ikke er så meget at skrive om endnu, men vil selvfølgelig skrive når der er nye opdateringer!

Første indlæg ud af mange i "A fusion of dreams"!!!

 

Håber I har lyst til at "JOINE" min blog, og måske kigge forbi i ny og næ når jeres nysgerrighed tar' over:-)
 
 
Emma